1. forbehold: For lidt tid

Jo, du har tid. Det er blot et spørgsmål om, at du prioriterer træning i dit liv. Find ud af, hvornår på dagen det passer bedst. Før eller lige efter arbejde? Eller måske først efter aftensmad? Eller hvad med weekenderne? Husk, at al bevægelse er godt for dig – og at alle kan træne – også selvom du måske sidder i kørestol. Det handler ligeså meget om at tænke bevægelse ind i din hverdag. Gå eller cykel til arbejde eller skole. Gør det til vane at gå en tur hver dag, eller tag trapperne i stedet for elevatoren. Al bevægelse styrker dig og modarbejder sclerosens udvikling.

2. forbehold: For træt

Er du også en af dem, der nærmest føler dig kronisk træt? Det gør mange med MS. Derfor bruges al energi på at få hverdagen til at hænge sammen med arbejde og måske familieliv, mens det at gøre noget for sig selv – som at træne – ligger meget langt nede på prioriteringslisten. Men faktisk viser forskning, at folk med MS, der træner jævnligt, er mindre trætte end folk, der ikke træner. For træning giver energi. Så det kan godt være, at du som udgangspunkt tænker, at du slet ikke har energi til at træne, men på sigt giver træning dig faktisk mere energi, så du ikke vil føle dig så ligeså træt.

Udfordringen er at komme i gang med træning, fordi det kan synes uoverskueligt. Hvis man endelig prøver at træne, stopper mange hurtigt igen, ofte fordi motivationen mangler. Kun hvis du finder en træningsform, du synes, er sjov, har du en chance for at gøre træning til en fast del af din hverdag – og noget, der står højt på prioriteringslisten.

3. forbehold: For dyrt

Ja, du kan hurtigt blive ribbet, når du skal være medlem i en sportsforening eller fitnessklub. Men konkurrencen er stor, så kig efter tilbud – ikke mindst i januar i fitnesscentrene og ved sæsonstart i sportsforeningerne. Alternativt har du faktisk mulighed for at træne helt gratis. Når man har MS, kan man nemlig få tilkendt træning hos en fysioterapeut – gratis. Hvad du præcis får tilkendt, afhænger af, i hvilket omfang du er påvirket af MS i hverdagen. Men typisk kan du få gratis ugentlig holdtræning hos fysioterapeuten eller op til 20 individuelle behandlinger årligt. Spørg din læge eller fysioterapeut om, hvordan du søger om vederlagsfri fysioterapi, som det hedder.

4. forbehold: For kedeligt

Træning kan være mindst ligeså kedeligt som opvasken. Men det behøver det ikke være. Du skal bare finde ud af, hvordan rammen om træningen skal være for dig, for at du synes, det er sjovt. Skal træning foregå udendørs eller indendørs? Foretrækker du at træne alene eller sammen med andre. Kan du slet ikke få nok af vægte og maskiner, eller kan du bedre lide at bruge din egen krop som vægt? Vælg træningsform efter de forhold, der motiverer dig og giver dig lyst til at træne videre. Sæt dig gerne nogle mål for træningen, så du har noget at arbejde hen imod og kan følge din udvikling.

5. forbehold: For hårdt

Ja, træning kan være hårdt, endda meget hårdt. Men du styrer selv, hvor hårdt det skal være. Igen handler det om, at du finder en træningsform, der passer til dit temperament. Nogle føler først, de for alvor får noget ud af træningen, når pulsen er helt oppe at ringe, og de kæmper for deres overlevelse. Andre hader sved på panden og vil ikke ud, hvor de mister kontrollen. Der er sportsgrene for alle, så find den, der passer til dig. Så bliver det ikke hårdere, end du selv vil have det.

Sidst opdateret 23/06/2017