Der er stor forskel på, hvor mange symptomer man har ved MS – både fra person til person, men også for den enkelte. Hvor man den ene dag, kan have energi og føle sig godt tilpas – kan man den næste dag føle sig nedkørt, energiforladt og uden kræfter til noget som helst. Det er helt naturligt og meget karakteristisk ved det at have MS.

Det koster meget energi at have MS, både rent fysisk og også mentalt. Derfor skal man måske tænke på genvejene i hverdagen som smarte løsninger, i stedet for at have dårlig samvittighed og bilde sig selv ind, at man springer over, hvor gærdet er lavest, og vælger de dovne løsninger.

Køb gaver online og få dem leveret til døren

Nogle mennesker hygger sig med at gå på gaveindkøb, mens andre ikke kan fordrage det. Hvis du hører til den sidste kategori, der ikke bryder sig om at gaveshoppe, kan det være en god løsning at købe gaver på nettet og få dem leveret hjemme eller på arbejdspladsen.

Få gaver pakket ind

Hvis du alligevel selv er ude og købe gaver, så husk at mange forretninger tilbyder at pakke dine gaver ind, så du slipper for selv at skulle rode med gavepapir og bånd.

Madplan og indkøb til flere dage

I det hele taget kan indkøb være noget, der tapper kræfter i hverdagen, og her har vi to råd: Lav en madplan og køb ind til flere dage ad gangen – måske til hele ugen?
Det andet råd er at klare sine hverdagsindkøb via de mange dagligvarebutikker på nettet og få dem bragt lige til hoveddøren. Udvalget er større, end man lige skulle tro, og mange netbutikker fører de mærker, du allerede kender fra supermarkedet. Men der findes også special-netbutikker, der fx kun fører økologiske varer, eller nicheprodukter, der ikke hører til i traditionelle supermarkeders sortiment.

Måltider i fryseren

Det fjerde råd handler også om madlavning: Lav store portioner, så du kan lægge et færdiglavet måltid i fryseren. Det er dejligt at kunne tage en færdig gryderet ud af fryseren og bare skulle tø den op, når man er virkelig flad efter en lang dag.

Lav mad sammen med dine gæster

Hvis man skal have gæster, kan det også være en god idé at invitere dem til at komme i så god tid, at man kan lave maden sammen. På den måde kan man være sammen i køkkenet om et fælles stykke arbejde, og samtidig får du hjælp, så du ikke bruger alt din energi på madlavningen, men stadig har overskud til at spise og hygge med dine gæster. Hvis du trods alt helst vil være alene i køkkenet, er en anden mulighed at holde et sammenskudsgilde, hvor de forskellige gæster selv medbringer en ret eller to til det fælles måltid.

Fælles aktiviteter

I det hele taget kan det være en god idé at invitere venner og familie til at gøre noget sammen, der kan være en hjælp for dig. Man kan fx invitere til fælles havedag, rydde-op-på loftet-dag eller måske hovedrengøringsdag. De fleste mennesker vil jo gerne hjælpe til, og for dem er det bare hyggeligt at lave/udrette noget i fællesskab. Når man har et konkret projekt sammen, giver det ofte også nogle andre samtaler, end dem man får hen over kaffebordet.

Indret hus og have efter energiniveauet

Nogle gange kan det være nødvendigt at lave om derhjemme for at få en hverdag, der passer bedre til dit energiniveau. Har du fx en have med mange blomsterbede, kan det måske være en idé at lægge haven om, så der ikke er så meget, der skal holdes – sæt ambitionerne efter energiniveauet.

Lav en plan

Hvis man bliver bedre til at planlægge sin hverdag, kan det også gøre det lettere at overskue og forberede sig på, hvilke dage der kræver lidt ekstra overskud. Nogle har glæde af at have en familie-planner på væggen fx i køkkenet, så man nemt kan få overblik over familiens forskellige aktiviteter og aftaler.

Sig 'Ja tak'

Husk at sige 'ja'. Sig ja tak, når nogen tilbyder deres hjælp og bliv også selv bedre til at spørge om hjælp. Tit kan det bare være små ting, der ikke er det store besvær for den, der tilbyder hjælpen, men som kan være en stor lettelse for dig at slippe for. Det kunne fx være at tage din pakke med, næste gang de alligevel selv skal på posthuset eller salte eller rydde dit fortov, hvis der er faldet sne.

Sig 'Nej tak'

Husk at sige 'nej'. Selv om det kan være surt, er det også vigtigt at huske at sige nej. Det kunne fx være, hvis dine børn ønsker sig et dyr i familien – og det er fristende at sige ja, måske på grund af dårlig samvittighed. Men ofte ender du selv med at skulle passe det, når ungernes interesse er forsvundet. På samme måde med børn, der gerne vil gå til alle mulige aktiviteter, som de skal fragtes til og fra. Begge eksempler kan virke som gode idéer her og nu, men på lidt længere sigt kan det vise sig at blive meget energikrævende at skulle passe en hund eller køre ungerne til og fra fodbold tre gange om ugen – så husk: Det er ok at sige nej, hvis en aktivitet i længden kommer til at dræne din energi.

Sidst opdateret 23/06/2017