Prioriter din energi

MSguiden - Prioriter din energi

Når man har MS, er det vigtigt at prioritere sin energi, så man har kræfter til det, der er vigtigt – og så skal man lære at sige nej, når energikontoen er i bund.

Synes du også, at det kan være en kamp at få familielivet til at gå op? Kampen bliver ikke mindre, når du oven i madpakker, tøjvask og forældremøder har en uforudsigelig sygdom.

Nogle mennesker med MS vælger at betragte deres energiniveau ligesom et batteri, hvor hver opgave, man foretager sig i løbet af dagen, koster en vis procent af den resterende strøm. Men hvor de fleste raske mennesker vågner med 100% energi på 'batteriet', kan personer med MS opleve bare at have 30% energi på batteriet, når de vågner. Når det så koster fx 10% af energien, bare at komme ud af sengen, gøre sig i stand og komme ud af døren, er der ikke meget tilbage, når det bliver spisetid om aftenen.

Derfor har vi samlet disse 3 trin, der måske kan hjælpe dig på godt på vej til et velfungerende familieliv. Det er ikke let – men det er muligt.

Trin 1: Accepter, at du ikke kan alt

Erkendelse er det første skridt mod et velfungerende familieliv. Men nok også det skridt, der er sværest at tage. Du risikerer at forværre sclerosens symptomer, hvis du forsøger at klare mere, end din krop bryder sig om. Derfor er måske det vigtigste råd til et godt familieliv, at du erkender, at du ikke kan alt. Du skal lære at sige fra og give ansvaret fra dig. Som sygeplejerske Mette Ullits Thomsen fra Sklerose Ambulatoriet ved Aalborg Universitetshospital siger: "Hvis du gerne vil være noget for din familie, skal du passe på dig selv. Så lyt til din krop og tag et hvil, hvis du trænger til det." 

Trin 2: Prioriter, planlæg og uddeleger

Men hvornår er det, du skal sige fra og give ansvaret fra dig? Det ved du, når du ved, hvad der er vigtigst for dig at have kræfter til. Derfor bør du skrive en prioriteringsliste, der fungerer som en huskeseddel for, om du bruger din energi korrekt. Du kan bruge en kalender til at planlægge dit energiforbrug. Så kan du let se, om du bruger dine kræfter på det, der står på din prioriteringsliste. Kan du se, at du har en dag med opgaver, der tager for meget af din energi, må du sige fra – eller udskyde, uddelegere og bede om hjælp. Hjælpen kan komme fra andre end din partner eller børn. Fx kan en robotstøvsuger eller online supermarkeder, der bringer varerne til døren, aflaste dig. 

Trin 3: Vær ærlig og tal om, hvordan du har

At sige fra og uddelegere ansvaret er en øvelse, der tager tid at mestre. Det hjælper, hvis du fortæller dem, du giver ansvaret til, hvorfor du ikke selv kan klare opgaven. Det gør du ved at sætte ord på, hvordan det føles at være dig. Hvad er det, der tapper dig for energi? Og hvordan kan andre hjælpe dig? Jo mere du inddrager din familie i dine behov og begrænsninger, jo lettere bliver det at overlade ansvaret til dem – selvom det kan være grænseoverskridende at give ansvaret fra sig. Som MS-sygeplejerske Sidsel Walter Nielsen fra Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet fortæller: "Jeg møder mange kvinder med og uden MS, der tror, at deres mand ikke kan finde ud af at lave madpakker, finde tøj til børnene og arrangere legeaftaler. Jeg siger til dem, at de skal give deres mand en chance, så han kan vise, hvad han dur til. Ofte viser det sig, at mændene kan meget mere, end kvinderne troede."

Januar 2019