Træningsmaskiner

Træningsmaskiner

Både mænd og kvinder kan have glæde af at træne med motionsmaskiner, for en stærkere muskelmasse kan i nogen grad være med til at afhjælpe nogle af de symptomer, der er ved MS.

Tal med en instruktør, der har forstand på træning ved MS, inden du kaster dig ud i at træne med maskiner.

Du kan også sagtens styrketræne uden maskiner. Maskiner er gode til at målrette træningen til én bestemt muskel. Når du træner med vægte eller på bold, aktiverer du alle de små muskler omkring det område, du træner. Det giver bedre stabilitet og balance. 

Romaskinen – allround

Skal du vælge én maskine, skal du vælge romaskinen. Du får pulsen op, udfordrer koordinationsevnen og styrker samtidig især rygmuskulatur og overkrop og lidt ben. Sørg for god instruktion for at få optimalt udbytte.

Benpres – forlår

Benpres har især fokus på forlår, men du styrker også hoftebøjer og knæ. Da du arbejder med de store lårmuskler og har sikret resten af kroppen, kan du arbejde meget tungt. Husk at holde lænden fladt mod rygstøtten for ikke at skade ryggen.

Hasecurl – baglår

Mange mennesker med MS kan opleve kramper eller manglende kontrol over haser og lægmuskler. Det modarbejder og dæmper hase-curl med regelmæssig træning. Samtidig styrker du knæene.

Træk til bryst – overkrop

I en og samme øvelse kan du træne det meste af overkroppen med særligt fokus på skulder, øvre ryg og biceps (forsiden af overarmen). Hvis du sidder svagt tilbagelænet, er det lettere at aktivere og samle skulderbladene, når du trækker. Underhåndsgreb giver ekstra fokus på biceps.

Bænkpres – bryst

En veltrænet brystkasse appellerer måske mest til mænd, men kvinder kan faktisk også have glæde af at lave bænkpres, da øvelsen også træner skulder og triceps (bagsiden af overarmen). Husk at lægge dig stabilt på bænken med skulderbladene presset sammen, fødderne plantet i jorden og brystet skudt frem. Hold bredt i skulderbredde.

Hoftesving – hofte

Især mænd med MS har tendens til let at blive svage i 'hoftebøjerne'. Svage hoftebøjer giver rygsmerter. Så glem ikke at træne dine hofter, fx i en hofte-fleksions-maskine, hvor du træner et ben ad gangen.

Crunches – mave

Crunch-maskinen træner mavemusklerne og er målrettet de lige mavemuskler og siderne og er let at bruge. Sæt dig i stolen og læn dig frem og tilbage. Vil du udfordre dig selv og din balance, kan du lave øvelsen på en stor bold. Her får du bedre fat i de inderste mavemuskler omkring rygsøjlen.

Træning af ben
Vidste du at ...
For folk med MS er det særligt vigtigt at træne benene, fordi de let bliver svage?

 

Januar 2019