Akut stress- og konflikthåndtering

Akut stress- og konflikthåndtering

Nogle gange koger det hele over. Læs her hvordan man som pårørende bedst kan støtte den MS-ramte og sig selv – og undgå, at situationen spidser til.

Selv hvis man som tætteste pårørende har en velfungerende hverdag sammen med sin partner med MS og har omorganiseret opgaver og roller i familien, vil der sikkert opstå situationer, hvor det føles som om, alting er ved at vokse én over hovedet. Man kan føle, at man ikke kan holde til mere og ikke har kræfter til at fortsætte. Måske bliver man også uvenner, og konflikten synes at eskalere, ligegyldigt hvad man gør. Beskyldninger og hårde ord hjælper slet ikke på situationen.

Herunder har vi samlet nogle praktiske råd til, hvordan man kan håndtere sådanne situationer:

15 råd til håndtering af konflikter

  • Tag en dyb indånding
  • Sig “Stop!” til dig selv
  • Blokér dine negative tanker og tæl til 10
  • Gå udenfor og få noget frisk luft
  • Gå en kort tur
  • Fjern stress ved hjælp af motion
  • Undlad at eskalere tvisten og prøv at bevare roen
  • Få løst konflikten senere og fokusér i første omgang på at tage en time out
  • Hav en konstruktiv tilgang til konflikterne
  • Gør din egen position klar
  • Udtryk specifikke ønsker og forslag
  • Lad være med at generalisere
  • Bliv på egen 'banehalvdel'
  • Lad være med at fordømme nogen
  • Kig efter alternativer og kompromisser

Både MS-ramte og pårørende kan også have glæde af at følge online-programmet Spirit. Læs mere om Spirit-programmet herunder.

SPIRIT-programmet er udviklet til mennesker med MS, for at hjælpe med at lære øvelser og teknikker til at håndtere negative tanker, reducere stress og opnå øget livskvalitet, men programmet kan også bruges af nære pårørende. - SPIRIT

Januar 2019